Národní kulturní památka "Slovenská strela"
Rychlé motorové vozy M 290.0 (Tatra 68) jezdily mezi Prahou a Bratislavou a byly na svou dobu hotový zázrak. A to nejen v otázce péče o cestující, ale i v rychlosti. Vůz byl vybaven bufetem a vytápěním, což bylo na svou dobu nadstandardní a neběžné. Název Slovenská strela vypovídá o rychlosti tohoto vlaku. Dosahoval rychlosti 130 km/h (max. rychlost byla 148 km/h) a trasu mezi Prahou a Bratislavou zvládl za 4:18 minut, což bylo neobvyklé. O více než hodinu zkrátil jízdní dobu oproti nejrychlejšímu spoji vedenému parní lokomotivou. Do provozu byly vozy uvedeny 13. července 1936.
V roce 1939 po vyhlášení protektorátu Čechy a Morava, resp. Slovenského štátu, došlo k přerušení provozu tohoto spoje. Vozy přestaly jezdit také kvůli nedostatku paliva a byly uloženy do depa a tam stály po celou dobu 2. sv. války. Od roku 1946 pak jezdily v rámci Norimberského procesu mezi Prahou a Norimberkem, kdy vozily na proces jednak úředníky, ale také zástupce spojeneckých armád na léčebné pobyty do Československa. Vůz M 290.001 byl odstaven v roce 1953 a převezen do ŽOS Šumperk. Později se dostal do Vagónky Studénka, kde chátral a na začátku 60. let vyhořel.
Vůz M 290.002 byl příležitostně ve vládním provozu do roku 1960, kdy byl předán do podnikového muzea Tatry v Kopřivnici. Částečně zrenovován byl na konci 60. let, polovina vagónu byla ale později využita k umístění expozice a proto zbavena sedadel, která se tak nedochovala. V současnosti je označen jako M 290.001 a je odstaven pod přístřeškem před vchodem do muzea, kam byl přemístěn z parku od bývalého muzea v roce 1999.
Tento vlak neměl konkurenci na Československých drahách. Dá se říci, že ani v Evropě. I díky své jedinečnosti byla Slovenská strela vyhlášena v roce 2010 národní kulturní památkou.
Moderní i klasická svatební oznámení.
Průkazové fotografie v Chebu na počkání
Katalog turistických razítek nejen z ČR
Informace o památkách, přehled kultury, regionální katalog firem
Tiskové služby pod jednou střechou.